Marek Jankovič: Pojišťovnictví je adrenalin a obrovská sociální odpovědnost v jednom | EkonTech.cz


Marek Jankovič: Pojišťovnictví je adrenalin a obrovská sociální odpovědnost v jednom

Ekonom
22. 1. 2017 - 16:52

Začal sázením stromků, nyní je generálním ředitelem České pojišťovny. Marka Jankoviče baví na pojišťovnictví jeho rychlý vývoj a adrenalin z nepředvídatelnosti. Více nám o své práci řekl při příjemném rozhovoru v sídle České pojišťovny na Pankráci.

Pane Jankoviči, na vysoké škole jste vystudoval obor kybernetika. Co Vás vedlo k tomu zvolit si tak náročné zaměření?

Při studiu na gymnáziu jsem se účastnil matematických a fyzikálních olympiád a dosahoval jsem v nich dobrých výsledků. Díky tomu mě na Slovenskou technickou univerzitu, a to právě na obor kybernetika, vzali bez přijímaček. Přiznávám se tedy, že jsem zvolil „cestu nejmenšího odporu“. Důvodem mé volby bylo ale také to, že jsem v kybernetice viděl zajímavou budoucnost.

Chodil jste při škole na brigády?

Jistě. Mojí první brigádou bylo vysazování stromů v Bratislavě. Potom jsem chodil na železnici vykládat vagony. To pro mě bylo lepší, protože jsem mohl v noci pracovat a přes den být ve škole.

Další důkaz toho, že nějak se začít musí. A když už z Vás byl inženýr a vykládání vagonů byl konec, co jste začal dělat potom?

Musel jsem na vojnu. Ale jen na necelý rok. Měl jsem tehdy štěstí, protože zrovna v tom roce povinnou vojenskou službu zkrátili. Po vojně došlo konečně na první práci v pojišťovně. A u toho jsem i zůstal.

Vaše kariéra v pojišťovnictví tedy začala na Slovensku?

Ano. V tomto sektoru jsem se na Slovensku pohyboval šestnáct let. Působil jsem i na Ukrajině a v Rumunsku, kde jsem pracoval 3 roky na projektech v oblasti distribuce penzí a životního pojištění. Poté jsem se na 5 let vrátil zase na Slovensko. České pojišťovnictví intenzivněji poznávám od minulého roku.

Za tu dobu jste už do specifik českého pojistného trhu určitě prohlédl. Vidíte zde nějaké rozdíly oproti Slovensku?

Rozdíl je určitě ve velikosti. Česká ekonomika je více než dvakrát větší než ta slovenská a tomu odpovídá i velikost pojistného trhu a o dost větší konkurence. S tím souvisí i širší portfolio produktů, rozdílná distribuce, ale také regulace. Ta je, zejména co se týče práva v pojišťovnictví, v České republice o pár kroků napřed. A to například díky novele občanského zákoníku.

Jak je na tom české pojišťovnictví naopak ve srovnání s vyspělejšími evropskými státy?

Na Slovensku i v ČR si lidé pojišťují hlavně neživotní rizika, ve vyspělejších státech je to naopak. Jejich obyvatelé se více zaměřují na životní pojištění a doplňkové služby s ním související. Ty se u nás rozvíjí o něco pomaleji.

To zřejmě úzce souvisí s životní úrovní…

Určitě. Objem prostředků, které vynaložíme na zabezpečení, souvisí s průměrnou mzdou. V České republice obvykle lidem moc peněz nepřebývá. Více se staráme o svůj majetek, máme ho na očích a bojíme se o něj. Proto do jeho zabezpečení také více investujeme. Situace se ovšem pomalu mění i u nás a v posledním roce a půl sledujeme větší nárůst v pojišťování životních rizik.

Jaké další trendy hýbou pojistným trhem v České republice?

S vývojem ekonomiky narůstá i dynamika našeho byznysu. Velký vliv na pojišťovnictví má trh  motorových vozidel, a ten v poslední době roste. S tím narůstá i zájem lidí o autopojištění a další související produkty. Dalším důležitým trendem, který dnes zasahuje snad do všech odvětví, je digitalizace. Dnes už klient nemusí nikam chodit, protože vše vyřídí přes internet nebo prostřednictvím chytrého mobilního telefonu. Všeobecně vládne snaha digitalizovat, zrychlovat a zjednodušovat.

Dokážete odhadnout, do jaké míry mohou nové technologie změnit podobu pojišťovnictví, jakou známe dnes?

Technologie nám umožňuje usnadnit si život v mnoha ohledech. A klienti to hodně využívají. Zatím se to týká spíše těch jednodušších produktů. Přes internet si tak sjednáte třeba cestovní pojištění, když jedete na víkend do Rakouska lyžovat. Při řešení složitějších životních situací lidé stále preferují lidský kontakt. Vyžadují, aby jim vše vysvětlil někdo, kdo tomu rozumí, a to i přes veškeré výhody internetu, kde je dostupné neuvěřitelné množství informací.

Jak jste již zmínil, konkurence na českém pojistném trhu je velká. Snažíte se něčím odlišit od ostatních pojišťoven?

Zaměřujeme se hlavně na služby klientům, které se snažíme neustále zlepšovat. Náš byznys je totiž něčím zvláštní. Poskytujeme službu, za kterou si lidé platí, ale nikdo neví, kdy ji bude potřebovat. Pojišťovna pak v případě potřeby musí službu poskytnout rychle, kvalitně a odborně. A to my umíme.

Pomáhají Vám při tom i data o klientech, tzv. Big Data?

Na správu dat máme vyhrazené celé oddělení. Všechna dostupná data využíváme pro tvorbu statistik, na základě kterých pak odhadujeme chování klientů, tarifujeme jednotlivé produkty a rizika a přemýšlíme, jaké další služby bychom mohli lidem nabídnout. Práce s Big Data není vůbec jednoduchá.

Vidíte v pojišťovnictví něco jedinečného, nebo dokonce vyšší smysl?

Pro mě je hlavním smyslem pomoc, kterou poskytujeme. Stačí si přečíst pár osobních příběhů – lidé přichází o své blízké, o dům, o další majetek. Těmto lidem vyplatíme desítky miliard korun ročně a neumím si představit situaci, kdy by jim neměl kdo ty peníze dát. Náš byznys je zároveň obrovská sociální zodpovědnost a pomoc přesně v čase, kdy to lidé potřebují. Možná to někdy není na první pohled vidět, ale pojišťovnictví má v obrovský lidský rozměr. Někdo za vámi stojí a skutečně vám pomůže v okamžiku, kdy to nejvíc potřebujete.

Jste generálním ředitelem obrovské společnosti. Jak zvládáte work-life balance?

V tom asi nejsem dobrým příkladem. U mě převažuje jednoznačně práce. První rok tady v Praze a v České pojišťovně byl složitý. Poznat novou a tak velkou firmu chce čas, nedá se to ošidit. Trávil jsem v průměru více než deset hodin denně prací. Nyní už mám i nějaký čas pro sebe. Myslím, že work-life balance je pojem, který každý chápe trochu jinak. Pokud vás práce baví, tak vám nevadí se hodinu nebo dvě zdržet. Mě to baví, a to je pro mě nejdůležitější.

Vidíte už za sebou po roce práce nějaké výsledky?

Myslím, že jsme za ten rok zvládli spoustu věcí a posunuli se o velký krok kupředu. Podařilo se nám firmu trochu přenastavit a začali jsme fungovat lépe v rámci skupiny i v rámci republiky. Ve vnímání některých lidí jsme pořád to staré ministerstvo pojišťovnictví, ale reálně to tak už dávno není.

Čím by podle Vás mohlo být pojišťovnictví zajímavé z pohledu kariérního startu studentů?

Z mého pohledu je lákavá kombinace mnoha vědních oborů, které se spojují v jednu výslednou službu. V praxi se jedná třeba o matematiku, statistiku, IT, ekonomii nebo investice. Je to také dost adrenalin. Sice víme, jaké budou naše výnosy, ale nikdy předem neznáme naše náklady na pojistné události. Navíc se způsob našeho života dynamicky mění a s tím se mění i rizika, kterým čelíme.

Nemohu se ještě nezeptat: Jací studenti a absolventi se u Vás mohou uplatnit?

Potřebujeme různě vzdělané lidi. V současnosti hlavně matematiky, právníky, developery nebo správce systému. Pro mladé máme program studentských stáží, kde mohou na vlastní oči vidět, na čem tu pracujeme. Bývají dost překvapeni, jaké znalosti se dají v pojišťovnictví uplatnit. Takovou zkušenost mohu jen doporučit. Vždy je lepší jednou vidět, než desetkrát slyšet.

 

Marek Jankovič, předseda představenstva a generální ředitel České pojišťovny

Marek Jankovič pracuje v pojišťovnictví již 25 let. Na Slovensku působil ve Slovenské pojišťovně, AIG Slovakia a Allianz-Slovenské pojišťovně (pozice manažera, později předseda představenstva a generální ředitel). Pět let zastával pozici prezidenta Slovenské asociace pojišťoven. Od června 2015 pracuje na pozici generálního ředitele a předsedy představenstva České pojišťovny. Vystudoval Slovenskou technickou univerzitu.

Chcete s Českou pojišťovnou spolupracovat na závěrečné práci, nebo tam získat zkušenosti formou odborné praxe? Všechny možnosti najdete na ceskapojistovna.jobs.cz/studenti-a-absolventi. Chcete-li mít zatím jenom dobrý přehled o dění ve firmě, sledujte facebook.com/ceskapojistovna.