Mrtvý projekt ožívá. Opencard forever! | EkonTech.cz


Mrtvý projekt ožívá. Opencard forever!

Ekonom
29. 9. 2013 - 22:22

Také jste si všimli, že za posledních pár let se „skvělá a moderní“ karta pro každého Pražana, čili Opencard, nějak zastavila ve vývoji? Jediné, co z ní zůstalo použitelné, byla velmi drahá náhrada papírové „tramvajenky“ známé z dob minulých. Současná pražská vláda chce projekt znovu oživit a kartu zmodernizovat. Podaří se konečně?

Zmrzačená myšlenka

Nápad na multifunkční kartu, která by ulehčila obyvateli i návštěvníkovi život v Praze, není vůbec špatný. Nesměl by ale vzniknout v korupcí prolezlé Praze za vlády „kolibříka“ Pavla Béma. To jak s dobrou ideou zločinně naložit právě předvedl projekt Opencard. Je zbytečné se vracet ke všem skandálům, které se k této kartě pojí, snad jen zdůrazním, že celý projekt vyšel na 1,2 miliardy korun a karta se stala proslulou tím, že na to jak je drahá neumí skoro nic. Prostě nejdražší karta v Evropě.

Duplicitní smlouvy

Jak se v této kauze podvádělo? Jedním způsobem byly tzv. „duplicitní smlouvy“. Princip je jednoduchý, za stejnou službu nebo zboží vystavíme dvě identické faktury, za jednu zaplatíme objednané služby, druhou si rozdělíme mezi sebe. Tedy mezi ty, kteří řídí projekt na radnici, a ty, kteří vlastní spřátelené firmy. Člověka pak nepřekvapí, že spojovacím článkem obou skupin byl nechvalně známý kmotr Roman Janoušek. Podle současné radní Evy Vorlíčkové jsou tyto smlouvy předmětem kontroly a prý bude Praha částky vymáhat zpět. Otázka je od koho a s jakým zápalem, chapadla kmotrovské chobotnice rozhodně z pražského magistrátu nezmizela.

Málo funkcí, některé nevyužité

Opencard toho v současné době příliš neumí, nahradila sice papírové „tramvajenky“ a lze nyní nakupovat kupóny přes internet a nestát dlouhé fronty u výdejových okének, ale ostatní funkce jsou marginální. Možnost platit kartou v Praze parkovné téměř nikdo nevyužívá, protože je problém kartu nabít - existuje málo dobíjecích míst. A užití červeného kusu platu jako průkazky do městských knihoven také není tak rozšířené jak se čekalo.

Dopravní karta

Poslední tři roky se na vývoji Opencard téměř nepracovalo a jelikož se jedná o velký technologický projekt, začínal bez údržby stagnovat, nebo dokonce začal pomalu odumírat. Nové vedení Prahy chce tento stav změnit a rozhodlo se projekt vzkřísit a postavit na nohy. Prvotním záměrem není bezhlavé rozšiřování funkcí, ale změna Opencard v opravdu moderní kartu, která by především plnila funkci elektronické jízdenky.

Přijdou i další funkce

Postupně by se měly i rozšiřovat současné funkce, zvýšit počet míst, kde lze kartu dobít pro parkování, rozšířit funkce pro knihovny. Magistrát počítá s Opencard i jako elektronickou peněženkou, kterou lze zaplatit městské poplatky. Kartou by byly dostupné i nejrůznější slevy v obchodech. Praha chce také nabídnout kartu a její funkce různým subjektům jako identifikační prvek. Už dnes existují školy, které Opencard využívají jako vstupní kartu, nebo jako kartu do školní jídelny.

Je budoucnost růžová?

Tak jako tak, nějakou formu multifukční karty Praha rozhodně potřebuje. Co nepotřebuje je způsob, jakým projekt vznikl, a jakým byl veden. Snad dojde ke změně a my se v hlavním městě dočkáme opravdu moderního způsobu placení městské dopravy a dalších vymožeností.