Ne, opravdu není třeba se děsit všech těch kolonek ve formuláři. Možná se v účetnictví a daních nevyznáte, ale zas umíte něco jiného, v čem se nevyznají účetní. Specializace práce funguje všude, tak proč ne v tomto případě?
Pokládáte si sami dlažbu? Vrtáte si zuby? Opravujete si převodovku? Ve výjimečných případech možná ano, ale většina z nás to nedělá, protože to prostě neumí. Proč se tedy snažit o vedení účetnictví či podávání daňového přiznání na vlastní pěst? Nechat tyto „nepříjemnosti“ na jiných nemusí být jenom výhrada velkých podnikatelů. Více nám o tom poví Michal Vejvoda, jednatel společnosti SpolehliváÚčetní.cz.
Michale, mohl bys v krátkosti představit svou společnost?
SpolehliváÚčetní.cz, s.r.o. je nová společnost, ale ačkoliv jsme jako s.r.o. vznikli teprve v loňském roce, máme za sebou již delší historii a praxi. Snažíme se dělat věci jinak. Lépe, moderněji, spolehlivěji, s akcentem na našeho klienta. Nabízíme zcela individuální přístup a komplexní řešení účetních, daňových i finančních potřeb. Dnes nestačí být pouhý účetní, je to hlavně o daních a financích. Nabízená služba musí být propojená a celistvá, aby klient v jejím rámci dostal vše a nemusel se již obtěžovat chodit jinam. Dokonce i čas, kdy bylo třeba účetního pravidelně navštěvovat s doklady, je pryč.
Jak to u vás tedy funguje?
Plně využíváme moderních technologií, aby se s námi klient nemusel každý měsíc setkávat, pokud nechce. Doklady svážíme kurýrní službou a klient má možnost nám je dle připraveného systému částečně zpracovat a za zpracování ušetřit. Prostoru pro levnější službu nabízíme více – třeba využívání online fakturační aplikace nebo napojení našeho programu na banku klienta. V obou případech se snižuje časová náročnost a tedy i smluvní cena. Další nástroje a cesty, jak cílíme na spokojeného klienta, jsou k dispozici na našem webu, pokud by to někoho zajímalo.
Nemohu se nezeptat, proč zrovna spolehlivá účetní? Vede snad firmu žena? Jak jsi k názvu přišel?
Je to tak, jak jsem říkal. Vždy je to o klientovi a jeho potřebách. Ty se mi honily v hlavě i při vymýšlení jména naší společnosti. Co každý živnostník, firma nebo neziskovka potřebují? Jaký by účetní měl být? Jistě by vás napadla spousta přívlastků, ale jednoznačně musí být spolehlivý. Sebepřesnější, flexibilnější nebo odbornější účetní je na nic, pokud se na jeho služby nemůžete spolehnout. A již řadu let je zažité, že si s účetní profesí každý spojí hned ženu, nikoliv muže. Proto tedy spolehlivá účetní a ne spolehlivý účetní, ačkoliv v jejím čele stojí muž.
Jak ses vlastně dostal k podnikání a založení účetní společnosti?
Hlavním důvodem byl můj cit pro čísla již od dětství. Na základní škole jsem se účastnil různých olympiád a další volbou byla obchodní akademie, kde to pokračovalo. Tuším, že ve třetím ročníku obchodky mne naprosto chytlo účetnictví. Neučil jsem se skoro nic jiného. Na vysoké škole to šlo dál a dál. Přidaly se k tomu daně, bez kterých to nejde. Teď hrají prim, jelikož účetnictví, to je takové počítání do deseti. Jak se to člověk naučí, tak to umí. V daních je stále co objevovat. V našem státě se toho navíc každý rok mnoho mění, jako třeba letos kontrolní hlášení u DPH. Je to zkrátka výzva.
Ale asi pojďme zpátky k těm začátkům. Kromě záliby v účetnictví a daních mám i spoustu dalších zájmů. Jsem členem několika zájmových spolků, kde se potkávám se spoustou lidí. Řadu z nich jsem slyšel, jak si stěžují, že jim účetnictví a daně obtěžují život, že jim nerozumí a zaberou jim nemálo času. V ten moment jsem si říkal: vždyť je to hračka, ukažte, pomůžu vám s tím. Samozřejmě se té povinnosti rádi zbavili a byli spokojeni, že to funguje. Tak to šlo dál a dál. Tenhle má známého, ten to řekne bráchovi, brácha zase sousedovi… Doporučení a kladných referencí bylo tolik, až počet „klientů“ přerostl únosnou mez a musel jsem s tím něco dělat. Stal se ze mě živnostník. To ale často nestačí. Jak přicházeli noví klienti, měli svůj zájem na tom, aby jim účetnictví spravovala společnost, nikoliv fyzická osoba. Navíc u společnosti se mnohem lépe buduje značka.
Zmiňoval jsi účetnictví spolků. Zejména studentské spolky by mohly naše čtenáře zajímat. Jak to u nich chodí s účetnictvím a placením daní?
Málokdo to ví, ale i dobročinné organizace, jako jsou různé zájmové spolky, musí vést evidenci svých příjmů a výdajů a na konci roku podávat daňová přiznání. Stát jim sice nabízí různé nástroje, kterými mohou daňově optimalizovat a ve výsledku tak skutečně nic neplatit, ale jejich uplatnění v praxi je často složité a časově náročné. Lidé proto nevědí, jak postupovat. Proč také? Oni se nesdružují proto, aby leželi v papírech a zabývali se administrativou, ale proto, aby společně něco dokázali. Účetnictví je jenom zdržuje a vysiluje. Navíc, i když je ve spolku někdo, kdo účetnictví trochu rozumí, bývá jeho snaha neefektivní, jelikož to dělá párkrát ročně. Tuším, že nám o tom ve škole něco říkali. Specializace práce a úspory z rozsahu, řekl bych.
V tom máš naprostou pravdu, Michale. A jak tedy vypadá váš typický klient? Určitě to nejsou jen studenti či studentské spolky…
Možná to bude znít hodně sebevědomě, ale jednoznačně spokojeně. Bez starostí. A co se týče zaměření, naše portfolio je široké. Od drobných živnostníků až po menší společnosti s ručením omezeným. Účtujeme různorodé profese počínaje zubaři, dopravci, obchodníky, řemeslníky a zemědělci konče. Nespecializujeme se ani na profese, ani na právní formu. Co ale umíme velmi dobře a děláme často, je účetnictví již zmiňovaných spolků. Část z nich jsou právě ty studentské, jelikož vazby moje i mých kolegů na vysokou školu jsou značné. A jak už tomu tak bývá, z aktivních studentů se často stávají aktivní podnikatelé a rozjíždějí svůj vlastní business, různé start-upy a podnikatelské záměry. Těm já osobně pomáhám nejraději, jelikož jsou plni pozitivní energie, zdravé dravosti a nových nápadů. To posouvá kupředu i nás.
Prozraď mi ještě na závěr našeho rozhovoru: Kde vidíš svou společnost za pět let?
V tomto pohledu jsem realista a vím, že konkurence je tvrdá. Věřím ale, že s naší filozofií, která se odráží od pomoci klientovi a hledání nových cest, máme velkou šanci se uchytit. Z mého pohledu by bylo super, kdybychom měli jen spokojené zákazníky a dokázali bychom vyřešit všechny jejich problémy. Druhou metou je pro mě dát šanci na realizaci mladým lidem, kteří mají zájem o účetní a daňovou problematiku a hledají praxi. Mít spokojené klienty a nabídnout člověku kvalitní práci v motivujícím pracovním prostředí by podle mě mělo být pro každou společnost tou největší výzvou.