Největší investice v historii PPF? No. 2 mezi mobilními operátory v ČR | EkonTech.cz


Největší investice v historii PPF? No. 2 mezi mobilními operátory v ČR

Ekonom / byznys
11. 2. 2014 - 11:56

„Obchod z první ligy“ – i tak by se dal nazvat prodej majoritní části akcií (66%) španělské Telefónicy v dceřiné české společnosti O2, jež koupila Kellnerova PPF. Hodnota transakce dosáhla částky téměř 64 miliard korun. Řadu týdnů diskutovaný „mega“ obchod se uskutečnil již před několika měsíci. Ovšem vyjádření Evropské komise o možnosti rizika narušení hospodářské soutěže, které bylo pro tranši stejně důležité jako samotné jednání, přišlo až v polovině ledna letošního roku. Verdikt zní: „Povoleno!“

Investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera se z hlediska lokalizace orientuje zejména na Evropu a Asii, kde ji můžeme najít v podnicích z Vietnamu, Číny, či Indie. Hodnota aktiv skupiny k 30. 6. 2013 byla 22,113 miliard EUR, což představuje skoro polovinu celoročního státního rozpočtu České republiky. PPF se angažuje v řadě odvětví – od nemovitostí, přes bankovnictví a pojišťovnictví, až po energetiku.

O2 je obchodní značka, pod kterou Telefónica Czech Republic vystupuje, k jejímž odkupovaným akciím připadnou do portfolia PPF i akcie sesterské Telefónicy Slovakia. Skupina PPF se připravovala celou řadu měsíců na uvedení svého vlastního operátora na telekomunikační trh. Pak ale přišla možnost odkupu většinové části akcií v O2 a měsíce příprav přišly PPF vhod – 64 miliardový obchod dokázali představitelé obou stran dohodnout za pouhý měsíc! Avšak na vyjádření Evropské komise museli čekat déle než 3 měsíce… Paradox? V dnešním přebyrokratizovaném světě spíš tvrdá realita.

Mateřská Telefónica je v současné době předlužená, a proto jí odprodej přijde vhod ke snižování jejího dluhu. Španělská společnost je největším poskytovatelem telekomunikačních služeb v Evropě, ovšem tvrdě na ni dopadá ekonomická situace na starém kontinentě v posledních letech. Tato pozice je v ostrém kontrastu se situací v české Telefónice, kde naopak její nový majitel chce ve snaze zefektivnit činnost změnit kapitálovou strukturu podniku a financovat potenciální expanzi z cizích zdrojů. Její praktická bezdlužnost a více než 5 milionů aktivních telefonních čísel jsou velké devize O2. V rámci restrukturalizace, která započala již v roce 2011, také probíhá zeštíhlování počtu zaměstnanců. V loňském roce již bylo propuštěno 600 zaměstnanců a v prvních měsících roku 2014 by mělo dostat výpověď dalších 500 (cca 1/10 celkového počtu). Tento trend je podle průzkumu společnosti Manpower citelný v celém telekomunikačním sektoru.

Na českém telekomunikačním trhu začaly být v posledních letech znatelnější tlaky na ceny služeb, což i v O2 způsobilo snížení tržeb z více než 31 miliard korun v roce 2009 na 24,6 miliard korun v roce 2012. I přes tyto tendence jde pro PPF o velmi znatelnou akvizici právě i v oblasti ziskovosti, protože v roce 2012 dosáhlo O2 na hodnotu zisku v podobě 6,8 miliard korun (PPF v témže roce 18,3 miliard korun). Doufejme, že PPF se bude snažit vytvořit „lidštějšího“ hráče na trhu, jako se mu to podařilo s Air Bank.

 

Autor: Lukáš Sokol