Nové recyklovatelné materiály se již nevyužívají jen na obaly potravin a jednorázového nádobí, ale i nápoje. Dříve těžko uchopitelný koncept papírových lahví tak dostal reálný rozměr díky několika výrobcům, kteří tento trend aktivně využívají.
Být “eko, bio,raw” je potravinářským trendem poslední doby. Firmy se však nesoustředí jen na složení samotných potravin a nápojů, ale i na jejich obaly a posouvají hranice využitelnosti rozličných materiálů, kterým je i papír.
Dánský výrobce piv Carlsberg koncem loňského roku představil koncept papírové pivní láhve, která projde v letošním roce testovací fází na vybraných trzích. Před hromadným zavedením po celém světě je třeba zajistit aby obal neovlivnil chuť nápoje. Společnost Carlsberg představila koncept papírové láhve již v roce 2015 a od té doby pracovala na vývoji dvou prototypů. Vnější obal obou tvoří dřevěné vlákno a vnitřní poté recyklovatelný PET polymer a biologický PEF polymer.
PEF materiál je 100% rostlinného původu a je zcela rozložitelný. PET varianta je vyrobena z regranulátu, který produkuje pouze desetinu oproti emisím nově vyráběných plastových materiálů.
Pivo není jediným nápojem, který bude nebo už je prodáván v papírové láhvi. Britská společnost Frugalpac přišla na trh s papírovou lahví na víno, která váží pouhých 83 gramů, je tedy 5 krát lehčí než klasická skleněná láhev. Tento obal vyrobený z recyklované lepenky má navíc až 6 krát nižší uhlíkovou stopu oproti své klasické skleněné variantě a více než o třetinu menší stopu v porovnání s lahvemi vyrobenými ze 100% recyklovaných plastů. I tato láhev obsahuje vnitřní vrstvu, která udržuje tekutinu v žádoucím stavu a která je vyjímatelná pro další recyklaci.
Nejnovějším počinem na poli recyklovatelných obalů nápojů je láhev značky Johnnie Walker od společnosti Diageo, která je vyrobena z buničiny, bez přidaného plastu, a je plně recyklovatelná. Nápojový gigant společně s Pilot Lite založil podnik Pulpex Ltd právě za účelem vývoje papírové láhve a dalšího výzkumu v této sféře. Podobný koncept, jako ten pro skotskou whiskey navíc využijí i další značky, například Lipton (Unilever) a Pepsi, které nejsou pro skotskou značku přímými konkurenty.
Zdá se, že se potravinářské řetězce vydaly cestou recyklovatelných materiálů a budou se tak snažit zmenšit objem plastových obalů, který jen v Evropě v roce 2018 dosáhl neuvěřitelného čísla 8,2 milionu tun.