V dnešní době panuje názor, že pirátství ukrajuje zisky filmovým studiím. Podle nového výzkumu to ale platí jen pro úniky filmů před uvedením v kinech. Když se pirátské kopie rozšíří až po uvedení filmu, tak paradoxně naopak přispívají k popularitě filmu a zvyšují zisky.
Filmová studia odhadují, že kvůli digitálnímu pirátství přicházejí o miliardy dolarů. Jenomže ve skutečnosti to může být úplně jinak. Podle nové studie odborníků University of Georgia může pirátství ve skutečnosti za jistých okolností zvyšovat prodej lístků do kin. Důvodem jsou hovory a informace o filmech, které se šíří díky pirátským kopiím.
Jak uvádí vedoucí výzkumného týmu Neil Bendle, filmy, jejichž pirátské kopie se dostaly mezi lidi po uvedení v kinech, zaznamenaly asi o 3 procenta vyšší tržby. Podle Bendleho je to tím, že se lidé o těchto filmech mezi sebou více baví. Autoři studie jedním dechem dodávají, že pirátství filmů před jejich premiérou samozřejmě filmová studia finančně poškozuje. Jejich zjištění z výzkumu platí pro pirátství, k němuž dochází po premiéře inkriminovaného filmu.
Bendle, jistě s jemným úsměvem, dodává, že nechtějí v lidech vzbudit dojem, že by pirátství bylo něco správného. Zároveň je prý ale jasné, že to se ztrátami filmových studií není tak horké, jak by se na první pohled zdálo.
Výzkumníci během výzkumu analyzovali prodeje lístků do kina, míru pirátství a crowdsourcová filmová review v období mezi červnem 2015 a červnem 2017. Využili přitom data z Ruska, kde úřady blokují populární pirátský server Pirate Bay. Ten byl jedním z nejvýznamnějších zdrojů pirátských kopií filmů v období 2010 až 2020, teď je ale v mnoha zemích nepřístupný. Aktivitu Pirate Bay vědci použili jako měřítko pirátských aktivit. Zkoumali zisky filmů a dávali je do vztahu k pirátským aktivitám.
Z jejich výsledků vyplývá, že když byl server Pirate Bay kvůli zásahu úřadů asi rok mimo provoz, tak došlo ke zřetelnému poklesu jak u počtu diváckých review filmů, tak u zisku z těchto filmů. Proti serveru zasáhli na konci roku 2014 ve Švédsku. Následovalo snížení počtu review od diváků, protože si lidé nemohli pouštět filmy prostřednictvím Pirate Bay.
Bendle je přesvědčen, že když dojde k poklesu online debat o filmech, které jsou do určité míry závislé právě na pirátských kopiích filmů, tak klesá ochota diváků si na takový film koupit lístek anebo si ho legální stáhnout. Takové propojení mezi piráty a byznysem je pozoruhodné a kontraintuitivní.
Filmy mají z pirátství prospěch jen tehdy, když se pirátské kopie rozšíří až po premiéře filmu. U filmů, které se „dostaly ven“ před premiérou, dochází k poklesu celkového zisku v průměru o 11 procent. Podle Bendleho z toho jednoznačně vyplývá strategie pro filmová studia. Měla by se snažit za každou cenu zabránit úniku filmů před premiérou, což je do značné míry právě jejich záležitost. Co se děje po uvedení filmu v kinech už pro ně vlastně není hrozbou.
Zdroj: University of Georgia