Monopoly ve svém původní verzi pocházejí z roku 1904. Autorka Lizzie Magie do hry otiskla ekonomické názory georgismu. Jeho podstatou je důraz na zdanění nemovitostí jako neproduktivního vlastnictví, a nikoliv práce a kreativity. Ve své dnešní verzi Monopoly už georgismus sice tolik nepropagují, ale zábavné jsou snad ještě o to více.
Monopoly jsou zřejmě komerčně nejúspěšnější deskovou hrou všech dob. Hra původně vznikla v roce 1904, kdy si ji nechala patentovat Lizzie Magie pod názvem Landlord’s Game. Monopoly svým hráčům ve stylizované podobě předvádějí mechanismy trhu a hráči je s potěšením hrají, už déle než sto let.
Asi jen málokdo ale ví, k jakému účelu tato hra původně vznikla. V té době, tedy na samotném počátku 20. století, byly děti běžnou součástí pracovní síly, i když nám to dnes připadá neuvěřitelné. Neměli skoro žádné hračky. Když tehdy američtí výrobci přece jenom nějaké hračky vyráběli, tak to dělali tak, aby s nimi zaujali hlavně rodiče. Řada hraček, včetně hry Monopoly, vznikla proto, aby přinesly kromě zábavy i poučení.
Původní autorka Monopolů Lizzie Maggie, čili Elizabeth J. Phillips, byla nadšenou georgistkou, tedy obdivovatelkou tehdy velmi populárních názorů, jejichž autorem byl ekonom a antimonopolista Henry George. A právě Georgeovu ekonomickou teorie propaguje hra Monopoly. Byla navržena tak, aby názorně předváděla škodlivý vliv monopolního vlastnictví půdy, a naopak blahodárný vliv daně z nemovitosti.
George byl přesvědčen, že nemovitost leží na půdě, která vlastně v jistém smyslu patří všem, a společnost má tudíž právo užití této země zdanit. Proto považoval daň z nemovitosti za jedinou spravedlivou daň a domníval se, že by to v ideálním případě měla být jediná daň. Zdaňování práce, produkce či kreativity se mu naopak zdálo nespravedlivé a také neefektivní.
Monopoly byly po dlouhou dobu jen na okraji zájmu. V době Velké hospodářské krize ale koncept hry upravil nezaměstnaný inženýr Charles Darrow. Poselství hry se změnilo a v Monopolech teď vítězí ten, kdo nashromáždí největší bohatství. Henry George by z toho asi příliš nadšený nebyl, ale hra od té doby lámy rekordy v prodejích.
Od 60. let 20. století už výrobci her míří reklamou přímo na děti. Hry jsou proto především úžasné, a oslnivé, zatímco jejich vzdělávací role poněkud ustoupila do pozadí. Stolní hry už nemusejí vysvětlovat ekonomické či jiné teorie. Přesto jsou Monopoly i dnes velmi populární a stále vznikají jejich nové mutace.
Zdroj: The Conversation