Cirkulární ekonomika a ekologické nakupování jsou termíny, které se v posledních měsících a letech skloňují napříč různými odvětvími. Výrobci se předhání ve výrobě recyklovatelných materiálů a nyní se k nim přidávají i samotné obchodní řetězce od Ameriky až po Českou republiku.
Jedním z průkopníků ekologického dovozu potravin a dalšího spotřebního zboží je platforma Loop, která se ve Spojených státech amerických, Velké Británii a Francii spojila s jedněmi z největších obchodních řetězců a začala doručovat zboží ve znovu plnitelných obalech. Zákazníci Walgreens, Tesca a Carrefouru tak mohou vybrané produkty nakoupit ve skleněných, plastových nebo kovových obalech, které následně vrátí a umožní tak jejich opětovné naplnění. I samotné doručení nákupu využívá znovupoužitelného textilního boxu namísto hojně používaných papírových tašek.
Do Velké Británie přišel tento koncept online nákupů v první polovině července a zákazníci si mohou již od samého začátku pořídit výrobky od 35 firem, mezi které se řadí i giganti jako Unilever, PepsiCo, Heinz nebo Persil. V první fázi je možné tyto výrobky objednat pouze na webových stránkách společnosti Loop, ale Tesco již nyní plánuje zakomponovat tento systém i do kamenných prodejen.
Příjemnou zprávou pro zákazníky je cena jednotlivých produktů, která je srovnatelná s cenou za stejné komodity zabalené v jednorázovém obalu. Jediné co je potřeba zaplatit navíc je vratná záloha na jednotlivé nádoby. Ty je možné vrátit při doručení nového nákupu, naplánovat jejich vyzvednutí dopravní společnosti nebo je doručit na jedno ze sběrných míst dopravní společnosti DPD, která rozvážku nákupu provádí. Ekologicky smýšlející jedinci tak nebudou finančně znevýhodněni, což je další krok směrem k rozvoji cirkulární ekonomiky napříč evropskými zeměmi.
V příštím roce by se měl tento nový “e-shopový koncept” objevit i v Kanadě, Austrálii a Japonsku.
V České republice vyvíjí obdobné ekologické snahy i největších e-shopy s potravinami Košík.cz a Rohlík.cz. První jmenovaný nabízí suché a trvanlivé potraviny nasypané do zrecyklovatelných papírových sáčků, které obchod zpětně přijímá a recykluje. Druhý e-shop má ve své nabídce nejen sypké potraviny, ale také (ne)mléčné potraviny a drogerii ve vratných obalech.
Košík.cz navíc do června letošního roku doručovat kompletní sortiment pouze na území Prahy, ale nyní rozšířil svou působnost i do Jihočeského kraje, konkrétně do Tábora, Sezimova Ústí a Plané nad Lužnicí. Tamní obyvatelé tak budou moci objednávat nejen suché a trvanlivé potraviny, jak tomu bylo doposud, ale i další produkty. S rozšířením působnosti souvisí i koncept “Eko dopravy”, který umožní zákazníkům využít časového slotu, ve kterém je již naplánováno doručení nákupu jinému zákazníkovi v dané lokalitě a tím ušetřit životní prostředí díky snížení počtu kilometrů, které doručovací vozy najezdí.
Je zřejmé, že ekologie je vskutku aktuální téma napříč kontinenty a obchody se snaží zalíbit nejen stávajícím ale i potenciálním zákazníkům svým “zeleným” přístupem.