Pandemie COVID-19 změnila život lidí v mnoha směrech. V neposlední řadě se to týká nakupování, tedy toho, jakým způsobem si teď pořizujeme zboží, i sociální odpovědnosti, kterou očekáváme u prodejců.
Náhlá globální pandemie se stala významným předělem. Lidé běžně hovoří o době „před tím“ a „potom“. COVID-19 představuje zásadní „demarkační“ linii v našich životech. Otázkou je, jak bude vypadat doba po pandemii. Co se změní a do jaké míry.
Odborník na marketing Soonkwan Hong z americké techniky Michigan Technological University a institutu Institute of Policy, Ethics, and Culture tvrdí, že jedna velká změna v chování lidí už začala. Je to přímo tektonický posun našich návyků při nakupování. Nakupování bývalo spíše bezstarostné. Během pandemie došlo k omezení rodinných rozpočtů, změnily se potřeby a změnila se i nabídka a dostupnost zboží.
Podle Honga teď lidé kvůli pandemii pohlížejí na svůj život, tedy i na nakupování, z jiných úhlů než v době před pandemií. V západních společnostech lidé obvykle utrácejí peníze přímo v souvislosti s jejich profesí a životními postoji. Pandemie ukazuje, že to není jediná možnost. Je to lekce, že náš druh není založený jen na věčném soupeření a hromadění statků, ale také na spolupráci a životě v komunitě.
Hong je přesvědčený, že pandemie přinesla důraz na bezpečnost a propojení s blízkými lidmi. V případě nakupování to znamená posun k lokálním prodejcům či výrobcům. Zákazníci chtějí těsnější a více osobní vztah se značkami a společnostmi, které svým nakupováním podporují. Společnosti teď podle Honga musí dělat víc, než jenom sympatizovat se sociálními problémy a snažit se vypadat sociálně zodpovědně. Pokud půjde o pouhé předstírání, tak to bude v dnešní citlivé době zákazníky penalizované.
Příkladem posunu chování lidí mohou být aplikace jako je britská „The Night Feed“. Propojuje matky, které kojí uprostřed noci. Není to ale pouhý chat, kde by si matky jen povídaly. Je to tržiště rad, služeb a produktů, které by kojící matky mohly potřebovat. Od jiných podobných služeb se liší tím, že nabízí autenticky kontakt matek v podobné situaci, které sdílejí emoce i problémy.
Jak zdůrazňuje Hong, pandemie není konec. Je to začátek nové kapitoly konzumního chování, která přinese nové zkušenosti i nové výzvy. Prozatím si můžeme být jistí, že se konzumní chování mění a že v rozhodování zákazníků teď hraje velkou roli vztah společností k veřejnému blahu. Proto je krátkozraké, když společnosti například usilují o oslabení ochranných opatření kvůli byznysu, na úkor zdraví a bezpečnosti lidí.
Zdroj: Michigan Tech