Leo Express hledá nové cestující | EkonTech.cz


Leo Express hledá nové cestující

Ekonom
18. 6. 2013 - 13:06

Konkurence na železnici nese své další plody. Přetlak dopravců na trase Praha – Ostrava způsobuje, že se hledají alternativní trasy a noví cestující. První zareagoval provozovatel černozlatých Leo Expressů a své služby nabídne dalším potenciálním zákazníkům z dalších destinací.

leo

Začátek nebyl dobrý

Leo Express vstoupil na český železniční trh jako další dopravce mezi Prahou a Ostravou, kde kromě nabídky Pendolin Českých drah už jezdil první soukromý dopravce RegioJet společnosti Student Agency. Leo to tak měl na začátku těžké a také výsledky prvních měsíců byly tristní. Bylo potřeba najít nové cesty k většímu zaplnění vlaků. Prvním krokem bylo podstatné zlevnění jízdného, a to hlavně na málo vytížené spoje v nelukrativních časech. A tak se dalo dojet z Prahy do Ostravy i pod sto korun.

Zaměřeno na další města

Dalším krokem dopravce je nabídnout své služby i jinde než na páteřní trase. Krok je to logický. Existuje poměrně velký potenciál měst, které neleží na hlavním koridoru. Takový cestující je pak odkázán na služby Českých drah, protože když si kupuje jízdenku, tak většinou na celou trasu. Cestující pak v přestupním bodě může použít k další cestě zase jen vlak ČD.

Problém Přerova

Asi nejzajímavější novinkou je zajíždění Leo Expressu do Přerova. Toto bývalé okresní město je významnou železniční křižovatkou, avšak má tu smůlu, že kolem města vede tzv „Dluhonická spojka“, která umožňuje vlakům od Ostravy nádraží v Přerově minout. To také většina rychlých spojů mezi Ostravou a Prahou využívá. Vlaky, které by chtěly přesto do Přerova zamířit, musí si pro další cestu přehodit lokomotivu z jedné strany vlaku na druhou, jedná se o tzv „úvrať“. Leo Express chce využít toho, že jeho soupravy mají „lokomotivu“ na obou stranách a tak se nemusí v Přerově zdržovat tolik jako „obyčejný“ vlak. Leo Express tak otevře možnost použít své služby pro poměrně velkou spádovou oblast.

Karviná a další

Další změnou bude ukončení vlaků na Ostravsku. Tři páry vlaků budou z Ostravy zajíždět až do Karviné. Leo Express také přidá zastávku ve Studénce. "Sedmdesát procent našich zákazníků je z Moravy a těm chceme vyjít vstříc," vysvětlil šéf Leo Expressu Leoš Novotný. Počítá i se zastavením v Zábřehu na Moravě. O podobném kroku uvažují i České dráhy nebo RegioJet. Je to zajímavý krok, přidáváním zastávek se spoje zpomalují, ale z druhé pohledu jde o logické vyústění konkurenčního boje. Ostravsko není nafukovací a vypadá to, že tamější potenciál cestujících je vyčerpaný. Dopravci musí tedy nalákat zákazníky i z dalších měst na trase, které sice nevypadají velikostně příliš slibně, ale jsou železničním centrem pro širokou spádovou oblast.

Pardubice končí?

Leo Express chce zdržení vyvolané zastavením v nových zastávkách částečně zmírnit projížděním Pardubic. Zdá se to jako nelogický krok, přeci jenom Pardubice mají 90 000 obyvatel, jenže kromě toho mají obrovskou nabídku spojů jak na Prahu, tak i na Moravu. Proto nezastavením černozlatého vlaku v této východočeské metropoli nevznikne téměř žádná ztráta cestujících.

Slovácko se může těšit

Leo Express se s nedotovanými vlaky vrhne i na trať, kde dosud jezdí pouze spoje objednané kraji či státem. Jednou denně bude z Prahy zajíždět až do Starého Města u Uherského Hradiště. Bude to večerní spoj z Prahy a ranní z východu Moravy. Je to určitě zajímavý počin a může cestujícím z regionu otevřít nové možnosti v cestování. Navíc na tento krok mohou zareagovat České dráhy, které musí v dosavadních vlacích pod tíhou konkurence nasazovat nové rekonstruované vozy a zlepšit komfort cestování.

Změny posoudí správce

Všechny výše uvedené změny jsou podmíněny souhlasem Správy dopravní a železniční cesty, která přiděluje jednotlivým vlakům časové trasy. A jak se proslýchá, vypadá to, že z kapacitních důvodů se všem návrhům nevyhoví. Čas ukáže, jaké změny čekají na cestující v budoucnu.