Na internetu vznikla zajímavá aktivita. Na portálu hromadnezaloby.cz se můžete spojit s dalšími podvedenými spotřebiteli v boji proti velkým společnostem. První na mušce je telekomunikační společnost UPC. A prý budou brzo následovat další velká jména. Jak to funguje?
Boj proti Goliášům
Mnozí to pocítili na svou vlastní kůži. Nechali se zlákat výhodnou nabídkou a zřídili si nějakou službu od velké nadnárodní společnosti, ale ukázalo se, že něco nefunguje. Nastal kolotoč hovorů na zákaznické linky, která vás přesvědčovala, že problém musí být na vaší straně a hned vám nabízela výjezd technika za nekřesťanské peníze. Služba nefungovala, a přesto jste platili jak mourovatí měsíční poplatky. Dovolání spravedlnosti nebylo kde, zvláště když jste se upsali třeba na dva roky.
Nápad mladého právníka a ekonoma
Tuto praxi se rozhodli změnit mladý právník Petr Němec a mladý ekonom Tomáš Pospíšil. Spustili službu hromadnezaoby.cz, která si klade za cíl sjednotit podvedené zákazníky velkých firem do hromadné žaloby a hromadným zastupováním u soudu se efektivně bránit. Myšlenka je to skvělá, mnozí nad arogancí poskytovatele raději mávnou rukou a pár stovek oželí, takhle ale největší firmy budou muset změnit taktiku jednání s malými spotřebiteli.
Petr Němec – vítěz nad bankou
Že vám jméno Petr Němec něco říká? Ano, je to ten mediálně známý právník, který dokázal zvítězit v nerovném boji s finanční institucí za navrácení neetického poplatku za vedení úvěrového účtu. Teď se pouští do dalšího boje. „Podvedení lidé už se na internetu sdružují a někdy zakládají i vlastní weby, ale chybí jim tah na branku a profesionální zázemí,“ vysvětluje pro web e15.cz.
Vstup zadarmo, poté poplatek
V první fázi se postižený připojí k hromadné žalobě zcela zdarma. Pokud však spor vygraduje do soudní pře, bude následovat poplatek podle obtížnosti sporu v rozmezí 400 až tisíc korun. Petr Němec však připouští, že ve složitěších sporech půjde o větší „vstupní poplatek“. „V ideálním případě by měl být advokát placen z odměny, kterou vysoudí,“ dodává Němec. Jinak si poškození rozdělí náklady mezi sebe. Podle Němce se právník vzdává běžné hodinové sazby, protože účastí na medializovaných procesech investuje do svého renomé.
Jak to funguje?
Lidé se mohou přihlásit pomocí jednoduchého formuláře na stránkách, nebo dokonce založit svůj vlastní případ. Pak se už čeká, až počet účastníků stoupne nad určitou hranici, portál kontaktuje vybraného advokáta a požádá ho o nezávaznou nabídku právního zastoupení. Vlajkové žaloby připravil portál ve spolupráci se spotřebitelským sdružením Test, jehož projekt Spotřebitelská poradna už byl v některých případech úspěšný. Například v kauze UPC, která vymáhala přemrštěné částky za nevrácené modemy, už první spotřebitelé vyhráli.
Společnosti se budou bránit
První zacílená společnost UPC je připravena se bránit. K portálu už vydala své komuniké: „Tito podnikatelé se snaží vydělat na několik let staré polemice o přiměřenosti výše smluvní pokuty za nevrácení zapůjčeného zařízení. Výše smluvní pokuty přitom byla součástí všeobecných obchodních podmínek, s nimiž se klient při podpisu smlouvy seznámil. Podnikatelé nabádají někdejší klienty, aby šli do předem prohraného sporu a museli tak zaplatit vzniklé náklady řízení. Přiměřenost výše smluvní pokuty totiž nakonec potvrdil i Ústavní soud ČR ve svém usnesení z prosince 2012 (spisová značka I.ÚS 2494/12).“ Že se společnost dokázala k problému vyjádřit tak rychle svědčí o tom, že tento projekt bere velmi vážně. Můžeme se dočkat zajímavých soudních rozhodnutí.