Cestování veřejnou dopravou neláká. Chvilku to vypadalo, že drahý benzín nažene nové cestující do prostředků hromadné dopravy, ale poslední zveřejněná čísla, jak za rok 2012, tak i za první čtvrtletí letoška, mluví o setrvalém úbytku cestujících. Jaké jsou důvody a jak to bude vypadat v budoucnu?
Vlaky se zmátořily
Když se podíváme na čísla za rok 2012 a porovnáme běžné prostředky veřejné dopravy, zjistíme, že vlaková doprava se oklepala z krizového roku 2010 a jako jediný druh přepravy osob zaznamenala růst. Nečekaný je přímo obří propad autobusové dopravy. K poklesu využívání pravidelných autobusových linek docházelo už od roku 2008, ale nečekal se propad až 20 milionů přepravených cestujících.
Cestující v milionech za jednotlivé druhy veřejné přepravy
2008 2009 2010 2011 2012železnice 177,4 165 164,8 167,9 172,8autobus 373,4 367,6 372,5 364,6 344,3lodě 0,9 1,2 0,9 1 0,7letadla 7,2 7,4 7,5 7,5 5,7výkony letišť 13,6 12,5 12,3 12,8 11,8
Normální trend
Kdybychom chtěli veřejnou dopravu porovnat s tou individuální, tedy nejčastěji s cestou automobilem, pak dojdeme k obrovskému nepoměru. Češi za rok učiní zhruba 2 miliardy cest osobním automobilem. Je to až pětkrát více než cest veřejnou dopravou. Tento fakt nijak nevybočuje z řady okolních států, kde je podíl individuální dopravy také vysoký. Existuje však jediná výjimka a tou je Švýcarsko, kde je systém veřejné dopravy díky své propracovanosti pro cestující velmi atraktivní.
Jedním z důvodů, proč lidé v Česku nechtějí přesednout z aut do prostředků hromadné dopravy, je skutečnost, že dálniční poplatky jsou v Česku pro osobní auta relativně nízké. Lidem se tak jízda autem vyplatí zejména při pravidelných cestách.
Rok 2013 – další pokles
První čísla za rok 2013 ukazují další pokles podílu veřejné dopravy na přepravě osob, v tomto období má na vývoji významnou roli konec efektu drahého benzínu. Ceny pohonných hmot mírně zlevňují, a tak se opět začíná více vyplácet cestování autem. Zde si musíme uvědomit, že nejde jen o reálné náklady na jeden kilometr jízdy, ale o ostatní faktory, které rozhodují o tom, zda člověk půjde na autobus, nebo vytáhne auto z garáže. Jde hlavně o pohodlnost.
Táhnou dálkové trasy
V celkovém počtu sice vlakům klesá počet cestujících, ale když vezmeme jednotku „osobokilometr“, tedy součin ujetých kilometrů a počtu přepravených cestujících, pak má křivka grafu vzrůstající tendenci. Z tohoto faktu vyplívá, že přibývá cestujících na delší vzdálenosti.
Tento trend výrazně podpořila konkurence dopravců na naší nejvytíženější vlakové trase Praha-Ostrava, kde v rámci boje o zákazníky provozovatelé vlaků tlačí cenu velmi nízko. Také si mnozí obchodně cestující pasažéři uvědomili, že mohou čas při přepravě využít k práci nebo k odpočinku.
Klesá i letecká přeprava
Pokles cestujících zaznamenala i letecká doprava. Na mezinárodních a vnitrostátních linkách z Česka loni meziročně ubyl zhruba milion pasažérů na 11,8 milionu osob. To představuje meziroční pokles o 7,2 procenta. Úbytek zasáhl především vnitrostátní přepravu, které meziročně ubyla čtvrtina cestujících na zhruba 90 tisíc pasažérů.