Krize, krize, krize... neustále propírané téma, které ovšem na výsledcích Yum! Brands nezanechává příliš znatelné stopy. 40 000 restaurací po celém světě. Plán v letošním roce otevřít celkem 1450 poboček. Portfolio 130 zemí. V průměru 5 nově otevřených restaurací denně. Toť pár ilustrativních čísel značících sílu a dynamiku této společnosti, která staví z 80% svůj byznys na prodeji franchisingových licencí KFC, Pizza Hut a Taco Bell.
Řetězec restaurací s rychlým občerstvením je v žebříčku Fortune 500 pro loňský rok na 201. místě. Časopis Fortune jej sestavuje na základě hrubých obratů, kdy Yum! Brands dosáhly na tržby za více než 13 mld. dolarů. Čili tržby z franchisingové aktivity dosáhly hodnoty okolo 10,5 miliard dolarů.
Zdá se to jako ideální byznys plán. V roce 1997 začali v Kentucky byznysmeni sdružovat 3 obrovské, již několik desetiletí fungující, fast foodové značky pod jeden konglomerát. Začala se budovat jedna z největších společností v USA, která se dnes nejvíce zaměřuje na Indii, ačkoliv aktivity má po celém světě a „basic" je samozřejmě domácí americký trh. Vždyť kdo by dnes (hlavně tedy v západním světě) neznal jejich vlajkovou loď KFC? Ovšem Indie je pro Yum! Brands obzvláště atraktivní, protože v sobě skýtá obrovský potenciál. Odhaduje se, že indický trh se stravováním mimo domov má hodnotu blížící se 94 miliardám dolarů. Dalším pozitivním aspektem pro cílování na Indii je rychle rostoucí střední vrstva indické společnosti, která již dnes má 65% obyvatelstva mladších 35 let, což v globálním kontextu znamená pomalu narůstající největší spotřebitelskou třídu na světě. Jak prohlásil David Novak, generální ředitel a předseda představenstva Yum! Brands: „Na předních 10 rozvíjejících se trzích připadají pouhé 2 restaurace na milion obyvatel, zatímco v USA připadá na stejný počet lidí 58 restaurací. Jsme tak na samém počátku našeho globálního rozvoje." Ambice této společnosti jsou tedy nastaveny do astronomických výšin. Pro srovnání velikosti lze uvést komparaci Yum! Brands s Mc'Donalds, které obhospodařují více než 33 tisíc restaurací ve 119 zemích světa. Co se týká tržeb, dosahuje Mc'Donalds skoro dvojnásobku hodnot Yum! Brands.
A co Česká republika?
V České republice se značky společnosti Yum! Brands angažují také, ovšem ani jedna z nich není součástí České asociace franchisingu (dále jen "ČAF"). Mnoho jiných franchisorů (poskytovatelů franchisi) v čele s Mc'Donalds či OBI jsou členy, přičemž vznik této asociace se datuje k počátkům samostatnosti České republiky - k roku 1993, a vedle franchisorů se zde angažují odborníci z oblasti práva a poradenství. ČAF je součástí Evropské franchisingové federace, kterou zakládaly již v roce 1972 státy jako Německo, Francie či Velká Británie. Snaží se o kompilaci informací a dopomáhání rozvoji této podnikatelské aktivity na českém trhu.
Zdali se i další značky Yum! Brands uchytí „ve velkém“ na českém spotřebním trhu je otázkou. Každopádně stále rychlejší konzumní styl našich životů je dobrým zázemím pro takové podnikání i u nás.
Autor: Lukáš Sokol