Byznys s doménami | EkonTech.cz


Byznys s doménami

Ekonom / internet
15. 3. 2014 - 19:59

Koupit si doménu není nic složitého. Stačí si vybrat jakou, registrovat ji, zaplatit a je to. Problémy většinou nastávají v první části. Většinu domén, po kterých toužíte, už bude někdo vlastnit.

Pojem doména je snad všem jasný. Píšeme ji denně do adresního řádku, hledáme je Googlem, máme jich zapamatováno desítky, koukají na nás všude možně. Je to jméno, které identifikuje server v síti Internet. Stačí se rozhlédnout na ulici v Praze a najdete jich mraky. Miliony cedulí, které pobízí k nakouknutí na jejich webové stránky. Co to ale ta doména vlastně je?

Je to jen zjednodušení pro nás, obyčejné smrtelníky, co si nejsme schopni zapamatovat pár čísel. Doména je vlastně převlek. Na středních školách nás učitelé informatiky učili, že počítače komunikují přes IP adresy. Žádný  www.seznam.cz na Internetu není, je to jen převlek. Ve skutečnosti vystupuje na internetu na této adrese: 77.75.72.3. Zkusme si to ukázat na příkladu. Váš počítač bude Lojza. Lojza se chce podívat na Seznam, tak pošle do světa požadavek na www.seznam.cz. Ostatní servery si poklepou na čelo a vysvětlí Lojzovi, že počítače se přece baví přes IP adresy. Lojza tedy neví, kdo je kdo. Naštěstí zná Fandu. Fanda je DNS server a všechno ví, všechno zná. Zeptá se tedy Fandy, jestli neví něco o www.seznam.cz. Ten mu odpoví: ,,Samozřejmě, musíš se mrknout na 77.75.72.3.“ A hle, Lojza už ví, kdo se vlastně skrývá pod tajemným www.seznam.cz. Nebýt DNS serverů, tak si musíme pamatovat spoustu čísel. Místo facebooku bychom psali 31.13.81.33, místo Googlu 173.194.113.144 atd. Domény nám tedy usnadňují život více, než vůbec víme. A pokud chcete na Internetu taky vlastní místečko, není nic jednoduššího, než si ho koupit.

Cifry za doménu se pohybují v řádu stovek ročně, žádná tragédie. Pokud ovšem najdete, co hledáte. Adresy jsou masivně skupovány různými obchodníky, kteří vydělávají na poptávce po zajímavých adresách. Vyžaduje to znalosti, co se kolem děje. Kupříkladu se nějaká firma, která podniká v Evropě, rozhodne rozšířit svůj byznys do naší krásné republiky. Informace se šíří rychle a dostanou se k těmto obchodníkům s doménami. Ti si ověří, jestli je doména se jménem firmy s koncovkou cz volná a rychle ji koupí. Firma uvede byznys do pohybu a narazí na již zaregistrovanou doménu. V ten moment má dvě možnosti, vybere si jinou doménu a ztratí potenciální zákazníky, nebo vysolí tučnou cifru obchodníkovi.

Dá se tím dost slušně vydělávat, nejhodnotnější domény se vydražily za desítky milionů dolarů. Proto se dnes na prvním místě zakládá doména. Když se vymýšlí nový projekt, nová firma, cokoliv. První co uděláte je, že založíte doménu. A to pro jistotu s více koncovkami. Na závěr příklad. Schválně se zkuste podívat, kdy si zaregistroval Amazon českou doménu. Ještě tu nemá ani postaveno, ale doménu má od roku 1997.