Internetové obchody: Co od nich lze do budoucna očekávat? | EkonTech.cz


Internetové obchody: Co od nich lze do budoucna očekávat?

Ekonom
9. 10. 2012 - 17:05

E-shopy, slevomaty, social shopping, aukční nakupování a další pojmy se staly v posledních letech přímo fenoménem internetu v České republice. Češi nakupují na síti jako zběsilí a objem utracených finančních prostředků roste. Co nás této v oblasti čeká do budoucna? Které technologie a systémy v bitvě o zákazníka uspějí, které naopak směřují do slepé uličky?

Čísla nelžou

Na začátek trochu čísel. Že Češi nakupování na internetu milují, je známá věc, přesto objem peněz protočených při internetovém nákupu ohromí. V roce 2011 to bylo 37 mld. Kč, což představuje meziroční nárust o 12 %, a už v září 2012 Češi rok 2011 porazili. A to se blíží středobod všeho nakupování – Vánoce. Je pochopitelné, že takový balík peněz, který navíc má stoupající tendenci, nenechá obchodníky chladnými, a tak se snaží všelijakými novinkami z tohoto krajíce ukousnout co nejvíc.

Na internetu už i 10 dkg šunky…

Když se podíváme na internetové obchodování deset let zpátky, vstoupíme do zcela jiného světa. Podíl nakupujících byl malý, nabídka omezená, možnosti platby snad jen převodem, dlouhé dodací lhůty, jednoduché webové zpracování e-shopů. Dnes je situace diametrálně odlišná, na internetu se dá koupit prakticky cokoliv. V poslední době zaujal vstup potravinového řetězce TESCO na internetový trh. Je to zajímavý pokus, protože nákup potravin (i velmi čerstvých) přes e-shop je pro mnoho lidí spíš považováno za vtip. Jelikož ale řetězec po Praze rozšířil oblast zásobování i o valnou část středních Čech, je vidět, že se služba ujala, a lze očekávat i vstup konkurence do tohoto segmentu.

Co s kamenným obchodem?

Zdá se, že výhody internetového nakupování mohou do budoucna v některých oborech zcela vymýtit potřebu kamenného obchodu, nebo alespoň obchodu ve stylu, který je běžný teď. V minulých letech, kdy nastal obrovský boom on-line nakupování, se zdálo, že konec kamenných poboček je na spadnutí. Teď se odborníci v předpovědích mírní, kamenný obchod asi zůstane, naopak trendem začíná být prolínání jak internetového e-shopu, tak kamenného obchodu.

Myšlení zákazníků se mění

Typické uvažování zákazníka, na které si velmi naříkali kamenní prodejci, se pozvolna mění. Dříve platilo, že si zákazník očima vybíral produkt v kamenném obchodě, kde mohl využít i konzultaci s prodavačem, pak odešel domů, našel si nejlevnější cenu vybraného typu na internetu a zakoupil ho přes e-shop. Toto chování se však začíná měnit. Informační servis velkých internetových prodejců také není zdarma a dochází čím dál častěji i k opačnému efektu – po internetovém průzkumu jde informovaný zákazník na jisto do blízkého kamenného obchodu (tzv ROPO efekt – research online, purchase offline). Kdo bude chtít v obchodě přežít, bude muset být dostupný online i offline.

Získání zákazníků bude těžší

Náročnější internetový člověk dneška bude v budoucnu těžším a těžším oříškem pro obchodníka a prodejce. Zákazník totiž vyžaduje věci teď a tady. Nástup smartphonů mu dává internet do kapsy. Je to tak další zdroj jeho vyšší informovanosti a zároveň nový kanál pro jeho oslovení, který by neměl být opomíjen. Obchodník, pokud chce být úspěšný, musí začít masivně investovat do nových technologií, jako je například propojení skladových databází s on-line světem. Pozitivem pro prodejce může být to, že podle posledních průzkumů přestává být pro zákazníky hlavním faktorem rozhodujícím o koupi cena.