I úspěšné firmy musely nějak začít a dopracovat se ke své slávě. Zajímá vás, jak nastartovat podnik a chytit příležitost, se kterou uděláte díru do světa? Nebo už podnikáte, ale máte vyšší ambice? Pak zkuste začít jako startup.
Velké plány? Startup!
Ve většině definic naleznete, že start-up je nově vznikající firma, která chce na trh přinést něco nového. Nejvíce se pak tento termín spojuje s novými technologiemi, zejména s webovými. Jak ale uvádí Ondřej Bartoš (podnikatel, investor a partner v investičním fondu Credo Ventures) ve svém článku na portálu startup.lupa.cz, pojem startup nemusí být takto správně pochopen. „Pro startup nemá být tím nejtypičtějším znakem, že se jedná o nově založenou firmu, ale že se jedná o firmu, která přichází na trh s velkými plány a ambicemi. Ambicemi přinést na trh něco nového, inovativního, jiného. Ambicemi stát se jedničkou v celosvětovém měřítku.“
Mám ambice, ale nemám peníze
Nejčastějším problémem při realizování velkého nápadu je nedostatek financí. Je několik možností, jak realizovat svůj projekt bez vlastní finanční základny.
- Úvěr
Máte-li nějaký počáteční kapitál či majetek, můžete zažádat o úvěr. Nevýhodou je, že banky chtějí obvykle minimálně 30-50% osobní vklad a ručení majetkem. Navíc není vhodné se zadlužit, aniž byste předem věděli, zda projekt něco vydělá.
- Investoři
Můžete najít lidi, kteří peníze mají a chtějí je vložit do cizího podnikání – investory. Výhodou je, že se pouštějí do rizikovějších projektů, pro kterých by banka peníze nepůjčila. Proč se začínajícími firmami vůbec zabývají a raději neinvestují do pevné základny? Důvodů je hned několik. Očekávají, že se jim investice vrátí, jak na reklamě, kterou si tím zajistí, tak i na získaném podílu. Než se do investice pustí, rozeberou s žadatelem podnikatelský plán a veškeré záměry budoucí firmy od strategie (v jaké sféře chce podnikat) až po marketing. Pokud investor uvidí nějaké šance na úspěch na trhu, může pomoci nejen finančně, ale i svými zkušenostmi. Bude za to ale chtít podíl ve firmě, možnost kdykoli ho prodat a z výnosu každoročně přibližně 20 až 40%.
- Startupová soutěž
Pokud nemáte dostatečné vzdělání na tvorbu obchodních strategií, neovládáte finanční trh a ani nezvládnete oslovit investora, nemusíte hned svůj nápad zahodit. Existují startupové soutěže jak v České republice, tak v zahraničí, kam se se svým nápadem může kdokoli přihlásit, aniž by měl předchozí zkušenosti s podnikáním. Pokud nápad zaujme, čeká vás až šest měsíců dlouhá cesta příprav na boj o vítězství nad ostatními soutěžícími. Mezitím jste pod dohledem odborníků, kteří vám pomohou zdokonalit vaše plány a upevnit cíle. Na závěr se projekt prezentuje před porotou, která vyhodnotí, který tým je nejzajímavější. Výhrou může být zejména finanční obnos, mentoring (odborná pomoc), hmotné dary, zajištění investorů či služby od sponzorů na určitou dobu zdarma. Největším přínosem jsou však cenné zkušenosti, zpětná vazba a kontakty, které získáte, i když zrovna nevyhrajete hlavní ceny.
České startupové soutěže
Česká republika je oproti jiným evropským i americkým státům v pořádání startupových soutěží celkem pozadu. I přesto se zde s nápadem neztratíte. Jsou zde soutěže, které vám pomohou jednorázově, jako např. Nadace O2 Think big, kam zašlete nápad a porota vyhodnotí, zda je vhodné ho realizovat. Opravdové startupové soutěže jsou ale mnohem propracovanější. Jednou z nich je WebExpo Startup Show. Pořádá se každoročně a je součástí největší internetové konference v ČR. Výherci mohou vyhrát až jeden milion korun investice, mentoring a další ceny od partnerů. Další podobné soutěže jsou např. napadRoku.cz, starCube.cz, a další.
Poněkud jinou soutěží je Summer of startup, která nenabízí finanční odměnu, ale „pouze“ kancelářské prostory, poradenství a mentoring po dobu tří měsíců. Za cíl si klade propojit úspěšné podnikatele se startupisty, kteří mají chuť prorazit a dotáhnout svůj nápad až dokonce.
Se startupovými soutěžemi se můžeme setkat i na vysokých školách. Na ČVUT od roku 2010 funguje eClub (více informací na zde), který sdružuje studenty s nápady převážně z ČVUT, ale nebrání se ani studentům jiných škol. Vede jej Ing. Jan Šedivý CSc., který má mnohaleté zkušenosti z firem IBM a Google a jistě má co předat studentům rozjíždějícím svůj startup. Studenti se mohou přihlašovat do zimního i letního kola soutěže. Během semestru se setkávají na přednáškách s různými osobnostmi české startupové scény a zdokonalují svůj projekt. Odborná porota v závěru semestru vyhodnotí nejlepší nápady a vítězové obdrží měsíční stipendium na realizaci projektu, kancelářské prostory k pronájmu či dary od sponzorů.
Nejčastější chyby
Obzvláště „českou“ chybou je držet si svůj nápad pod pokličkou, aby ho náhodou někdo neokoukal. O nové myšlence je důležité hodně mluvit, získávat podporu, zjišťovat, zda je vůbec zajímavé se do projektu pouštět. Je také velmi důležité zjistit si, zda o takový produkt či službu je zájem a jestli něco takového už dávno neexistuje a jaká je případně konkurence. Další chybou může být spolehnutí se na lidi pouze v oboru: na věc je potřeba podívat se i „zvenčí“ a spolupracovat s jinými obory.
Úspěšné české startupy
Češi jsou v zahraničí, zejména v informačních technologiích, velmi ceněni. Proto se nemusíte bát, že jste malý „čecháček“ a nezvládnete se nikdy probojovat za hranice. Mezi známé české startupy patří vývojové prostředí Netbeans založené Liborem Janáčkem, který rozjíždí další nadnárodní projekty. Dále například Jyxo, Avast či Webnode. Méně světově známé, ale v ČR úspěšné jsou bezrealitky.cz, libimseti.cz nebo uloz.to.
Podnikat tedy může každý, kdo má nápad a chuť ho realizovat. Nezáleží už ani tak na finančním obnosu, se kterým začíná, ale na odhodlání do něčeho se pustit. Se Startupem na to nebudete sami. Tak s chutí do toho!
Tipy do začátků podnikání vám mohou poskytnout tyto a další zajímavé osobnosti na www.StudentTV.cz:
Jak uspět a jak se z toho nezbláznit; Ing. Luděk Pfeifer; M.C.Triton